Van spelend leren naar spelenderwijs leren
Wij willen een goede doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3 creeëren waarbij het leer- en ontwikkelingsproces van kinderen niet wordt verstoord. Dit betekent bijvoorbeeld dat het onderwijs in groep 3 meer spel georiënteerd wordt aangeboden, wat beter aansluit bij de manier waarop jonge kinderen leren. Hierbij kan in groep 3 worden voortgebouwd op de sterke aspecten van het kleuteronderwijs.
Wij willen ons onderwijs in de groep 3, 4 en 5 zodanig inrichten dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen in de voorgaande jaren.
Wij gaan hierbij uit van de volgende uitgangspunten:
1. We maken gebruik van vaardigheden die in groep 1-2 zijn aangeleerd en van routines waarmee de kinderen in groep 1-2 vertrouwd zijn geraakt
2. We combineren het spelend en zittend leren.
3. We verpakken de leerstof in een betekenisvolle context.
4. Wij vergroten door spelend leren en spelenderwijs leren de betrokkenheid en de motivatie van de leerlingen.
Spelend leren is leren, door middel van handelend, ontdekkend en samenwerkend bezig zijn, binnen de context van een betekenisvolle leeromgeving. En omdat dit niet alleen voor de kinderen van de groepen 1, 2 en 3 geldt, vormt het spelenderwijs leren ook een onderdeel van het lesaanbod in de groepen 4 en 5. Ons onderwijs gaat dus van spelend leren in groep 1 en 2 naar spelenderwijs leren in de groepen 3,4 en 5. Dit betekent dat spel heel duidelijk wordt ingezet als middel om te ontwikkelen en te leren.